سامان بخشیدن به ورودیها و پردازشهای ذهن

در طول روز، اطلاعات زیادی وارد ذهن ما می‌شود: از کتابهایی که می‌خوانیم، حرفهایی که می‌شنویم، فیلمها و دوره‌هایی که می‌بینیم، سایتهایی که به آنها سر می‌زنیم و هر چیزی که به آن توجه می‌کنیم.

همچنین خودمان هم خیلی وقتها فکر می‌کنیم، تحلیلهایی انجام می‌دهیم یا ایده‌هایی به ذهنمان می‌رسد.

سر و سامان دادن به همه اینها، مخصوصاً در این زمانه که حجم این ورودیها و پردازشها چند برابر شده، کار سختی است.

راهکاری که خودم حدود چهار ماه هست در حال پیاده کردنش هستم، بر اساس سرنخی هست که از یک دوست گرفتم و او هم از دکتر محمدرضا نیکفر گرفته بود.

این سرنخ را به کمک چند دوره و کتاب و ده‌ها سایت و کامیونیتی و ابزار، حداقل 100 ساعت دنبال کردم و به راهکارهای خیلی خوبی برای این مشکل همیشگی‌ام رسیدم. برداشت کلی‌ام این است که این متد و ابزار، بسیاری از دستاوردهایم را ضرب در 3 و چه بسا 10 و حتی بیشتر می‌کند. تا اینجا که اینطور بوده.

قصد ندارم در مورد جزئیات آن صحبت کنم چون به نظرم هیچ فایده‌ای ندارد و حیف می‌شود.

هر وقت فرصت کردم یک دوره جامع در موردش می‌سازم (از موضوعات کلی و big picture گرفته تا نحوه اجرای آن و تکنیکهای پیشرفته‌تر) ‌و آن را در اختیار عده‌ کمی قرار خواهم داد که احساس کنم این دوره به دردشان می‌خورد.

در آخر چند عکس از از نتیجه کار خودم را اینجا می‌گذارم:

این دایره یا گراف فشرده، بخش قابل توجهی از دانایی و محفوظات ذهنی من (چه حافظه داخله مغز، چه خارجی‌ام) را نشان می‌دهد.

در چند عکس زیر، zoom in می‌کنم روی آن:

فکر کنم مشخص هست که هر کدام از این چند هزار نقطه، (node های این گراف) یک نوت یا یادداشت هستند. اگر کمی بیشتر زوم کنم، ارتباطات بین این نوت‌ها هم پدیدار می‌شود:

ممکن است هر یال یا edge این گراف، دو نوت به ظاهر بی ارتباط به هم (مانند ظرفیت Support در مدل Pattern system دکتر Jay earley را وصل کند به بحث Support and Structure در فضای یادگیری زبان و کوچینگ) و در نتیجه به هم رسیدن این دو ایده متفاوت، یک ایده جدید خلق شود و یک مشکل خاص را حل کند.

باز هم زووم می‌کنم تا عنوان هر کدام از نوتها دیده شود:

می‌توانم روی هر نوت کلیک کنم و محتوای آن را ببینم. برای مثال چند نمونه نوت را اینجا می‌گذارم:

داخل هر نوت ممکن است، لینکهای داخلی شبیه لینکهای ویکیپدیا یا لینکهای خارجی، صدای ضبط شده خودم یا فایل pdf و عکس و جدول اکسل و هر نوع داده دیگری وجود داشته باشد.

همانطور که می‌بینید بعضی از این نوتها ممکن ست صرفاً چرک نویس‌هایی باشند تا چیزی را فراموش نکنم یا در آینده بیشتر روی آن فکر کنم.

27 دیدگاه دربارهٔ «سامان بخشیدن به ورودیها و پردازشهای ذهن»

  1. سلام. اول ممنون بابت تمام مطالب وبلاگ و ایده ها و افکاری که به اشتراک می زاری.
    من چندین ماهه این پست و پست مربوط به کتاب دکتر Jay earley رو سر می زنم و کامنتها رو می خونم و منتظر آموزش دادن این روش و ترجمه کتاب هستم. البته اشتیاقم واسه یاددادن روشی که بهش رسیدی خیلی خیلی بیشتره.
    من تو کامنت گذاشتن واقعاً تنبلم و نهایت کامنتی که جایی می ذارم شامل یکی دو کلمه بیشتر نمی شه!
    واسه همین بارها و بارها این پستهای شما رو سر زدم ولی تازه دارم کامنت می زارم!
    این ماجرای تنبلیم رو قبل از شروعِ خواهش کردنم گفتم ، که شاید تاثیرش بیشتر بشه و زودتر شروع کنی دوره و ترجمه رو ( یا اگه شروع کردی زودتر به مرحله انتشار برسونیش)
    من سالهاست برنامه های مختلف ، روش های مختلف و کتابهای مختلفی رو بکار بستم ولی هنوز به انسجامی که خیالمو راحت کنه نرسیدم. حتی همین چند دقیقه قبل هم برنامه مایکروسافت لیست رو دیدم و میخوام تستش کنم و ببینم در کنار بقیه موارد ، کاربردی هست یا نه. سایت mymind هم باتوجه به دسته بندیهاش با هوش مصنوعی برای یه بخشی از کارهام خیلی خوب بود. ولی خب بیش از ده برنامه که هرکدوم برای یه مواردی استفاده میشه اصلا منسجم نیست و همیشه فکرم درگیره پیدا کردنه راه حل کاربردیه. در حدی که چند سال پیش که از شلوغیه بیش از حد کم آورده بودم و متوقف شده بودم ، یهویی ایده ی کاشتن ایمپبنتی در مغز به فکرم رسیده بود که بشه اطلاعات رو از سیستم روی مغز آپلود کرد و مغز تمام اون اطلاعات و یادداشتها و عکس و لینک و پی دی اف و غیره رو منسجم کنه و تحویل بده!
    جالبه که دو سه سال بعدش دیدم ایلان ماسک داره یه همچین چیزایی میسازه و روی خوک تست کرده جواب داده!
    حالا مرحله خواهش!
    خواهش می کنم، خواهش می کنم، خواااهش می کنم ، زودتر این روش رو آموزش بده. حالا ترجمه باشه اولویت بعدی ولی واقعاً عاجزانه خواهش می کنم این دوره آموزشی رو هرچه زودتر با هرچی که دم دست داری و میشه ساده و سریع آمادش کرد ، آماده کن و بهمون یاد بده.
    نزار بازم روز ها و ماه ها و سال های عمر من و امثال من در سعی و خطا همینجور کم کیفیت و کم کارایی هدر بره درحالی که راهی واسه بهره بردن بهتر و مفیدتر وجود داره…
    می دونم مشغله زیادی ذاری. می دونم وقتت پره. توی پست ها و کامنتها دیدم که همیشه مشغول انجام کاری هستی و وقت خالی زیادی نداری. با این وجود بازم خواهش می کنم اولویتشو با یکی از کارهات جابجا کنی و چند روزی پشت سر هم وقت بزاری و این آموزش رو درست کنی
    خیلی خیلی ممنونت می شم
    خیلی خیلی ممنونت می شیم

    1. من سرنخ ها رو دنبال کردم و دارم میکنم و تازه دارم یه ذره سردرمیارم! اگه سرنخ های دیگه ای هم هست که کمک میکنه سریعتر یا دقیقتر پیش برم تا قبل از درست کردن دوره ات ، ممنون میشم با ایمیل یا تلگرام بهم بگی… سپااااسگزارم 🙂
      telegram: https://t.me/karimi2369 or @karimi2369

    2. و یه چیزی که میخواستم بگم و یادم رفت این بود که حتماً یه سر به سایت مای مایند بزنی. یه مغز دومه براساس هوش مصنوعی که توضیحات ویدئوییش رو ببینی جالبه و به چک کردنش می ارزه. عنوان “مغز دوم” تیاگو فورته رو دیدم یادش افتادم و خواستم یه بار هم از زمین به آسمون بباره بلکه مفید واقع بشه!
      https://mymind.com

      1. ممنونم بررسی کردم به نظر جالب میرسه ولی من برای اینکار از ابسیدین و یه سری ابزار متصل به اون استفاده میکنم. یه دلیلش اینه که روی سیستم خودم ذخیره میشن نه روی کلاود. و اینکه کنترل بیشتری روش دارم به خاطر امکان کدنویسی و پلاگینهای زیادی که داره

    3. سلام حسن جان؛
      والا کتاب جی ارلی توسط دو سه نفر دیگه ترجمه شده. کتابی که من 4-5 سال پیش که خوندمش نمیتونستم زمینش بگذارم از بس برام جذاب بود (و بعدش جلدهای بعدی اون کتاب) اما ترجمه‌هایی که دیدم رو حتی نمیتونم دستم بگیرم. نمیدونم سوگیری و بدقلقی خودمه یا واقعاً مشکل دارن. برای مثال اینکه کلیدی ترین کلمه این مدل یعنی Self رو روی جلد کتاب به فردی (idividual) ترجمه کنن حال منو بد میکنه. اونم توسط کسی که استاد تمام روانشناسیه. قبلاً در موردش نوشتم. بر اساس تجربیات کلاس ایشون که چند سال پیش شرکت کردم.
      البته دقیق بررسی نکردم. برای همین حس میکنم این حس و نظرم به احتمال زیاد اشتباهه.
      از طرفی خودم به این دلیل و دلایل دیگه ترجمه کتاب رو رها کردم. به چند دلیل که توضیحش مفصله ولی همون زمان لازم برای ترجمه رو برای دوره های تمرین محورش صرف کردم. اما در اختیار یه عده خاصی هست (دوره زبان مون).
      از اینکه پیگیر و مشتاقی ممنونم. این چیز ارزشمندیه اما دوست دارم روی یه موضوعی تاکید کنم. این هدر رفتن عمر و اینها رو به روشهای خیلی مختلفی میشه حل کرد کما اینکه آدمها در طول تاریخ اینکارو کردن. قبول دارم روشی مثل IFS میتونه خیلی کارآمدتر و سریعتر باشه اما تنها راه نیست. البته میدونم خودت میدونی.
      یه سری منبع دارم سعی میکنم به زودی یه پست اینجا بنویسم و اینهارو کمی توضیح بدم به عنوان سرنخ هایی که بشه دنبال کرد.
      بازم ممنونم ازت و خوشحالم که این اشتیاق رو داری. خوش شانسیه و منبع ارزشمندیه برای داشتن زندگی بهتر. امیدوارم بشه و بتونی ازش خوب استفاده کنی

      1. سلام هیوا جان
        ممنون که زود جواب دادی. فکر نمی کردم با توجه به مشغله هات ، به این زودیا فرصت کنی!
        و ممنون بابت توضیحات و راهنمایی هات که مثل همیشه مفید و نکته داره… ! و لطفاً اینو بپذیر که دلیل خیلی از اشتیاق های من و امثال من ، انتشار مطالب و افکار و حتی شخص خودت هست که بازتاب تلاش پیوسته ات برای رشد و کمک و… به خودت و بقیه است. اینه که ارزشه و ارزشمنده.
        با توجه به توضیحاتت گویا دیگه قصد ترجمه رو نداری. واقعاً حیفه و میتونست خیلی مفید باشه. البته منم کتابهایی که گفتی رو دیدم و به همین خاطر مشتاق بودم شما ترجمه کنی. و اگر نکنی حاضرم خودم صفحه به صفحه و آروم با متن انگلیسی و دیکشنری پیش برم ولی ترجمه های موجود رو استفاده نکنم. در تلگرام هم پیام دادم بابت دوره زبانتون که امیدوارم با کمک اون بهتر پیش برم…
        اما مطلب مهمتر که خیلی کم راجع بهش توضیح دادی “آموزش سامان بخشی” بود که خواهش کردم درست کنی. فرمودی به زودی پستی منتشر میکنی و منبع و سرنخ هایی بهمون میدی. یعنی قصد نداری به شکل یک آموزش منسجم “الف تا ی” ارائه بدی؟ با توجه به سرنخ های قبلی که دادی ، هرچند یادگیریش واسه هممون امکان پذیره ، ولی سخت و زمانبره که همشون رو یکپارچه کنیم و به شکل یک روش کاربردی در بیاریم و استفاده کنیم. عمییییقاً امیدوارم مطالبِ پستی که میخوای منتشر کنی چیزی که فکر میکنم و نگرانشم نباشه !!! 🙁

        1. ممنونم حسن جان.
          این کارهارو زمانی میتونم انجام بدم که اولاً وقتش رو داشته باشم. دوماً حس کنم میتونم از پسش بربیام؛ طوریکه در عمل مفید باشه. نه اینکه صرفاً یه سری محتوا رو پرتاب کنم به سمت مخاطب که نتونه تبدیلش کنه به یه سیستم اجرایی منسجم و انعطاف پذیر و پویا. ببینم در عمل میتونم چکار بکنم. فعلا متاسفانه زمان اینکار رو هم ندارم و احساس میکنم ممکنه از پسش هم برنیام
          – کتاب سلف تراپی رو هم خواستی بخونی ویرایش آخرش رو بگیر. چون امسال ویرایش جدیدش اومد. توی این ویرایش موضوعات جدیدی رو میگه که توی نسخه قبلی و ترجمه هایی که تو ایران هست وجود نداره. از جمله بحث ظرفیتها و ترکیب pattern system خودش با IFS ریچارد شوارتز.

  2. سلام هیوا جان
    قبل از هر چیز، شما هیوای معروف متمم هستید؟
    _____
    من به تازگی با این متد آشنا شدم. سالهاست که دنبال یه روش منسجم برای مدیریت اطلاعات، برنامه ریزی، یادآوری و… هستم. من هم مثل شما از یاداشت در وان نوت تا ایجاد چنل در تلگرام و… انوع روش ها رو دارم استفاده می کنم تا بتونم بهره وری خودم رو بالا ببرم. اما کاملا واضحهه که به سیستم بهتری برای منیج کردن ایده ها، یادداشت ها و… نیاز دارم.
    توی صحبت هات به ارایه این روش در قالب یه دوره اشاره کردی. می تونم بدونم آیا ارائه میشه و به چه صورت؟ (شاید هم شده و من بی اطلاع هستم)
    پیشنهاد میدی از چه برنامه ای شروع کنم؟ میتونم بدونم خودت از چه برنامه ای داری استفاده می کنی؟ (برنامه ای که اسکرین شات ازش گذاشتی)
    _____
    راستش خوشحالم که اینجا برات کامنت میذارم. چون نمیدونم از آخرین باری که جایی کامنت گذاشتم چند سال گذشته.

    1. سلام نادر عزیز. معروف نیستم ولی بله همونم.
      من پیشنهاد میکنم تیاگو فورته و Zettelkasten رو در یوتیوب و تورنت و libgen.io سرچ کنید و کتابها و دوره هاشون رو نگاه کنید. من خودم Obsidian استفاده میکنم سه چهار ساله. اما میشه از ابزارهای دیگه هم استفاده کرد. مهمتر از ابزار، اون فریمورک و سیستمی هست که استفاده میکنیم. تیاگو فورته سرنخ خوبیه برای این موضوع.
      موضوع مفصلیه ولی الان گفتم سریع جواب بدم که حداقل یه سرنخ داده باشم.
      امیدورام فرصت بشه بیشتر در موردش صحبت کنم. در سالهای گذشته صدها ساعت درگیر این موضوع بودم و برام خیلی مهم و جذابه.

  3. سامان زندیانی

    این مطلب رو که خوندم تقریبا خواب از سرم پرید و به شدت مشتاق یادگیریش شدم.
    یک سوال اینه که از چه نرم افزار یا ابزاری برای رسم کردنش استفاده می‌کنید؟
    چند تا کلید واژه هم بدید که باهاش مشغول باشیم هم خیلی ممنونیم 🙂

    1. چه خوب که خوشت اومده سامان جان
      سرنخ هاشو تلگرام میفرستم برات
      اینجا هم میذارم شاید واسه یکی مفید باشه
      zettelkasten
      Obsidian
      Tiago Forte
      Bryan Jenks
      Nick Milo
      و کلی مورد دیگه
      در مجموع صدها سرنخ میشن
      ولی باید یکیشو بگیریم بریم جلو ببینیم ما رو کجا میبره
      من خودم الان سه ساله درگیرشم و حدود 20 هزار نوت دارم با سازماندهی نسبتا خوب
      در کل زندگیمو عوض کرده
      نمیدونم اگه وارد این فضا نمیشدم چی میشد
      این آشفتگی دانش و کارها و … رو نمیتونستم مدیریت کنم
      تلگرام هم چند تا سرنخ برات میفرستم

  4. سلام.
    ممنون از اینکه این که یه سرنخ از این مدل رو بهمون دادید.
    هنوز قصد ساخت این دوره رو ندارید؟
    با دیدن این مطلب یکم توی اینترنت سرچ کردم و به چیزای مختلفی برخوردم.
    ولی بیشتر گیج شدم. روشهای مختلفی مثل gtd, zetelkasten، para رو پیدا کردم، ولی نمیدونم چجوری ازشون استفاده کنم.
    اگه میشه یکم بیشتر در این رابطه توضیح بدید.
    ممنون.

    1. سلام. حتما. بخشیش رو هم نوشتم ولی فرصت نمیکنم تکمیلش کنم. برای من یکی از اثربخش ترین کارهایی بوده که در این سالها برای سر و سامان دادن به زندگی و ذهنم کردم. الان حدود 14 هزار نوت رو داخل این سیستم دارم. در آینده بیشتر در موردش مینویسم

    2. همین سرنخ هارو توی یوتیوب یا برخی سایتهای دیگه که منابع آموزشی داخلشون هست دنبال کنید کافیه. البته کمی سخت هست ولی ارزشش رو داره

  5. ممنون هیوا جان از به اشتراک گذاری این مدل.
    علاقه‌مند شدم با این مدل آشنا شم؛ و چقدر خوب شد که از ابزاری که استفاده می‌کنی چند تصویر قرار دادی، تا سرنخ رو داده باشی ;).

  6. عرفان اعتضادزاده

    سلام هیوا
    فوق العاده کار جالبی انجام دادی
    من این متد رو بلد نیستم اما چند ساله که به شیوه خودم سعی میکنم ذهنم رو در مورد حوزه های مختلف سامان بدم مثلا هر کتاب،فیلم و مطلبی رو میخونم به شکل تکه های پازل بهش نگاه کنم و سعی میکنم ببینم این قطعه رو کجا میتونم بذارم تا با این قطعات پازل در نهایت یک تصویر کامل تری رو از اون موضوع در ذهنم ترسیم کنم و بهتر بفهممش
    و دقیقا همون طوری که گفتی بارها اتفاق افتاده که چیزهای جدیدی در یک حوزه درک و کشف کردم که در منابعی که مطالعه شون میکردم مستقیم بهشون اشاره نشده بوده
    در هر صورت بازم مثل همیشه مرسی که ایده های نابی رو که اجرا میکنی با بقیه به اشتراک میذاری

    1. ممنونم عرفان جان،
      آره این پازل استعاره جالبیه
      وقتی پازل رو تکمیل میکنیم به خاطر ترکیب ایده‌های مختلف، کم کم متوجه ایده های خلاقانه جدیدی میشیم یا تصویر کلی دقیقتری توی ذهنمون شکل میگیره نسبت به موضوعات و مفاهیم.

  7. چه جالب مدتیه که ذهنم درگیر این موضوعه که واقعاً این حجم اطلاعات که روزانه وارد مغزمون میشه چقدرش ضرورت نگهداری داره و مجدد لازم من نوعی میشه مثلا من یه عالمه اسکرین شات از موضوعات مختلف دارم تو گوشیم و برای اینکه ذهنم رو مرتب کنم اونا رو دسته بندی کردم که شاید یه زمانی برم سراغشون ولی بازم احساس سردرگمی میکنم و میگم بیخودی گوشیمو شلوغ کردم و وقتی یه سریاشون رو حذف میکنم حس بهتری دارم

    1. آره فیروزه
      مخصوصاً دنیای دیجیتال این پراکندگی اطلاعات رو خیلی زیاد کرده
      من خودم توی سالهای اخیر هزاران یادداشت روی وان نوت داشتم، قبل از اون چند سال با اورنوت کار میکردم، یه سری اطلاعات روی توی درفت های ایمیلم ذخیره میکنم یا ایمیلهای مهم رو ستاره میزنم، چند تا کانال تلگرام شخصی هم دارم بعضی اطلاعات رو اونجا میگذارم، یه سری ستیکی نوت (هم دیجیتال هم فیزیکی) دارم، روی نوت گوشیم هم اطلاعات زیادی دارم، داخل نرم افزارهای تودولیست هم یه سری کار و سرنخ ثبت میکنم، ده ها برگه هم همیشه دور و برم هست که نکته های پراکنده داخلشون نوشتم و کلی موارد دیگه
      از طرفی همیشه یه چیزهایی میبینم، میخونم یا به ذهنم میرسه که میخوام برای بعدها ثبتش کنم شاید به کارم بیاد (ممکنه فکر خودم باشه، یه نقل قول از یه آدم، بخشی از یه کتاب، استوری اینستا باشه یا ده ها ورودی دیگه)
      الان همه اینها و موارد زیاد دیگه ای رو به کمک یه روش منسجم دارم مدیریت میکنم و فوق العاده موثر بوده برام

      1. خیلی عالیه که خودت یه راه حل کاربردی خلق کردی مدیریت این حجم اطلاعات با موضوعات مختلف و داشتن یه ذهن منسجم و مرتب کار بزرگیه

  8. سلام
    به نظرم مبحث خیلی جالب و کاربردی هستش. ممنون می شم تا زمانیکه دوره خودت شروع بشه تو این زمینه منابعی رو معرفی کنی و به قول خودت سرنخ هایی رو بدی. البته معمولا تو پستهات منابع رو معرفی می کنی شاید علت خاصی داشته این بار معرفی نکردی، ولی از اونجایی که برام جالب بود و باعث کنجکاویم شد ترجیح دادم این درخواست رو ازت داشته باشم.

    1. سلام
      راستش از قصد سرنخ نگذاشتم
      خودم ماه ها درگیر یادگیریش بودم و از منابع خیلی زیادی استفاده کردم تا کم کم دستم اومد که به چه شکلی میشه خوب انجامش داد. بعدش به این نتیجه رسیدم که این متد رو باید به روش خیلی خاص و مشخصی و به صورت کامل و کاربردی توضیح داد برای همین تصمیم گرفتم یه زمانی به اون شکلی که توی ذهنم هست توضیحش بدم (متاسفانه خیلی احتمال میدم حداقل امسال فرصت نکنم اینکارو بکنم).
      واسه چند نفر هم توضیحش دادم و سرنخ و ابزارهارو هم معرفی کردم اما در عمل دیدم از عهده اجرا کردنش برنیومدن.
      یه کم منحنی یادگیریش بالاست

  9. محمد بهرامی

    سلام ،
    دقیق متوجه نشدم پست رو، لطفاً بیشتر توضیح بده
    خیلی علاقه دارم در مورد این مباحث بیشتر اطلاع داشته باشم
    ممنون

    1. سلام محمد حسن،
      چون کامنتت خیلی کلی بود میتونم خیلی کلی جواب بدم
      جواب کلی هم اینه که همونطور که داخل پست هم گفتم جزئیات و کل ماجرا رو باید کامل منسجم کنم و به شکل درستی ارائه بدم این یعنی یه دوره و کورس که هر وقت فرصت کنم انجامش میدم. اشتیاق فوق العاده زیادی برای انجامش دارم ولی متاسفانه الان وقتشو ندارم

  10. خیلی خیلی جالبه!
    یه چیزی که همیشه تو ذهنم بود این بود که کاش میتونستم افکاری که تو ذهنم هست رو مثل نقشه کره زمین، رو یه سطح تخت ببینم. انگار الان اطلاعات ذهنیم روی یه کره هست که اگه یه طرفشو ببینم اون یکی بخش قابل دیدن همزمان نیست.
    قسمت جالبترش حالت شبکه ای و ارتباطشون به هم هست. انگار اون سرنخ ها(که بنظرم توی گرفتن و دنبال کردنشون مهارت فوق العاده ای داری) و هرکدوم رشته نخهایی شدن رو مرتب میکنه. شایدم آخرش کلافهای رنگی مرتب و تروتمیزی بسازه که بشه باهاشون لباسهای زیبایی درست کرد.

    1. آره زهرا،
      مشکل بزرگ خیلی از ما اینه که فرصت جذب و مرتب کردن این همه چیزی که میبینیم و تجربه میکنیم و میخونیم و … رو نداریم. واسه خیلی هامون این تبدیل میشه به یه FOMO
      این سیستمی که میگم تا حد خوبی این مشکل رو حل میکنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *