معرفی کتاب Parts Work

یکی از کتاب‌های خوبی که درباره IFS خوانده‌ام، Parts work نام دارد.

در این نوشته دوست دارم کمی درباره آن صحبت کنم.

بهتر است اول اول کمی درباره این عبارت بگویم:

عبارت رایج parts work اشاره به یک رویکرد و مکتب فکری است که در آن فرض می‌شود روان انسان چند بخش است. هر بخش نیازها، باورها، رفتارها و … مجزایی دارد. انگار که هر کدام از ما چند شخصیتی هستیم (نه به شدت DID یا اختلال تجزیه هویت).

مدلهایی مانند آرکتایپ یونگ، گشتالت درمانی، IFS و دیالوگ صوتی مفهوم Parts work را به عنوان یکی از پیش‌فرض‌ها و اصول‌شان پذیرفته اند.

یکی از کتاب‌های به نظر من خوب و ساده (در نتیجه مناسب برای آشنایی با IFS)، کتاب Parts work هست.

این کتاب توسط دکتر هولمز، استاد روانشناسی دانشگاه میشیگان غربی نوشته شده. ایشان تجربه چند دهه رواندرمانی به ویژه به وسیله مدل IFS را دارند. آموزش‌های ایشان هم با خود دکتر ریچارد شوارتز بوده است. (قبل از اینکه من به دنیا بیایم این سه کار را انجام می‌داده‌اند).

جالب است بدانید که یکی از علائق و تخصص‌های ایشان معنویت و Spirituality است (آتئیست معنویت‌گرا). به همین دلیل آشنایی خوبی هم با صوفیسم، بودیسم و ادیان ابراهیمی و آسیای شرقی دارند.

در زمینه ترکیب عصاره این تجربیات بشری با رواندرمانی و به طور خاص IFS سمینارهای زیادی در آمریکا و اروپا برگزار کرده‌اند.

این مطلب را بعدا تکمیل می‌کنم 🙂


پی‌نوشت: این کارت‌های Inner Active Cards بر اساس این کتاب تهیه شده‌اند.

خیلی دوست داشتم آنها را داشته باشیم اما تا الان برای تهیه آنها راهی پیدا نکرده‌ام. شما راهی سراغ ندارید؟

5 دیدگاه دربارهٔ «معرفی کتاب Parts Work»

  1. سلام وقت شما بخیر
    من کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی هستم. و به همراه استادم (دانشیار دانشگاه گیلان) کتاب ( Internal Family Systems Therapy with Children) را ترجمه کردیم. اگر به این کتاب نیاز دارید خوشحال می شوم کمک کنم.

    1. سلام وقتتون بخیر،
      ممنونم چه کار خوبی. من گشتم پیداش نکردم. کاش لینکش رو میگذاشتید. امیدوارم ترجمه روان و دقیقی شده باشه چون تمام کتابهای ترجمه‌ای که امسال انجام شده (من 3 مورد رو بررسی کردم)، ترجمه بسیار بدی دارن. در واقع اگه من ifs رو با این کتابها باهاش آشنا میشدم، همون اول کتابو میبستم و دیگه دنبال این مدل نمیرفتم.
      برای مثال خانم دکتر بهرامی استاد کامل روانشناسی دانشگاه تهران که مدعی معرفی این متد در ایران هستن، کتاب Self Therapy رو به درمان فردی ترجمه کردن! یعنی Individual therapy. ایشون حتی به این توجه نکردن که Self با S بزرگ، مهمترین کلمه این مدل هست و نمیشه به این راحتی تبدیلش کرد به Individual. چه بلایی سر بقیه کتاب آوردن، خدا می‌داند. و بیچاره خواننده این کتاب. حیف هست که این مدل اینطوری چروکیده بشه و به دست خواننده برسه (در واقع نمیرسه).
      در مورد ترجمه‌های دیگه هم میشه چنین چیزی گفت. اگه بتونم یه مطلب در موردش مینویسم.

    1. سلام
      راستش من هنوز سراغ ندارم ولی دکتر محمد مهراد صدر یک کتاب به کمک نشر ارجمند منتشر کردن ولی الان (در زمان نوشتن این کامنت) در دسترس نیست. یا تموم شده یا روند نشرش متوقف شده
      https://www.arjmandpub.com/Book/2035
      البته این کتاب هم ترجمه نسخه قدیمی کتاب IFS هست. کاش نسخه 2019 ش رو ترجمه میکردن.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *