دکتر فرهنگ هلاکویی

سال ۸۵ داشتم برای کنکور کاردانی به کارشناسی کامپیوتر درس می‌خوندم. تلویزیون روشن بود. برنامه جدید شروع شد. کارشناس و اجرا کننده برنامه یک پیرمرد بسیار دانا با بیان قوی بود. سرمو بلند کردم و مشتاقانه گوش کردم. محو صحبتهاش شدم.

از آن دقیقه اول تا ۱۴ سال بعد یعنی الان. یک تجربه تکراری من، حس و تجربه شگفتی و حیرتم از شنیدن بعضی از حرفها و تحلیلها و راهکارهاش هست..

فکر می‌کنم اثربخش ترین آدم زندگی ام هست. گاهی بین محمدرضا شعبانعلی و دکتر هلاکویی به شک می افتم اما با توجه به گرفتاری های روانی که داشتم و اشتیاقم برای حل آنها و رشد و همچنین مدت زمان رویارویی با هلاکویی، در نهایت فکر میکنم انتخابم دکتر هلاکویی هست.

یادمه سال ۸۵ با چه اشتیاقی سی‌دی هاش رو گرفتم و به هرکسی میرسیدم معرفی می‌کردم.

تا الان بیشتر از هزار ساعت صحبتهاش رو گوش کرده‌ام. هم سیمنارهاش رو، هم برنامه های تلویزیونی دو کانال تصویر ایران و پارس و بعد رادیو همراه رو.

یکی از آرزوهام اینه که یه بار در سفر “کروز همراه” شون حضور داشته باشم.

یکی دیگه از آرزوهام اینه که آرزوی اصلی خودش به واقعیت بپیونده (برگشتش به ایران).

پ.ن: خوش به حال فرید و پرهام هلاکویی

 

پی نوشت: فعلاً سرم شلوغه اما یه روزی کل سمینارها و بعضی از برنامه های رازها و نیازها را به شکل کورس روی یک LMS قرار خواهم داد. روی دامنه drho.ir

8 دیدگاه دربارهٔ «دکتر فرهنگ هلاکویی»

  1. سلام هیوا جان

    امیدوارم حالت خوب باشه

    من حدود فکر کنم ۹ ساله به فایل هاش گوش می دهم یعنی یه جورایی جزء لیست پادکست هام هست.

    علاوه بر اون که من خیلی ارادت به ایشان دارم و امیدوارم راه ایشان ممتد باشد پیشنهاد دوم من دکتر سرگلزایی هستند البته کانال تلگرامی خوبی دارند همچنین در زمینه شعر هم بعضی اوقات کارهایی انجام می دهند.
    بعضاً تحلیل فیلم خوبی هم دارند که آن هم پیشنهاد می کنم البته ایشان سایت هم دارند.
    پیشنهاد آخر (همش شد پیشنهاد مثل اینکه ذغال به نیوکاسل می برم:) یا همون زیره خودمون)
    اگر ترتیبی صفحه ای پستی رو در وبسایتت قرار بدهی که معرفی پادکست باشد من به شخصه استفاده خواهم برد.
    الان که این پست شما باعث شد مثل شما که مقایسه انجام داده بودی من هم فکر کنم مقدار مطالب اخذ شده توسط پادکست خیلی کمتر از مطالب تکست نباشد (کمی اغراق)
    وقتی پادکست گوش می دهم آرامش عجیبی به من می دهد حتی بد نیست تجربۀ دیشب خودم را بگویم
    دیشب خیلی تب و لرز داشتم (رفتم کلینیک بهم اطمینان داد کرونا نیست این پزشکا داغون تر از اونی هستند که ما فکر می کنیم و به نظر می رسه بعد از حکومت اینها رتبۀ دوم رو تو رنکینگ دیکتاتوری بگیرند. (لطفاً پزشکا ناراحت نشوند واقعیت دیگه همه می دونن و بدیهی فرض می کنن اما وقتی با پزشکای غربی مقایسه می کنی متوجه میشی تفاوت رو از خاطراتی که اقوام از اون ور آب میگن)
    داشتم می گفتم تب و لرز داشتم رفتم پادکست که خیلی علاقه زیادی نداشتم اما جزء لیستم بود را گوش دادم عین PainKiller عمل کرد.
    یکی از معایبی که من همیشه از متمم دارم اون هم اینه که پادکست نشر نمیده البته یحتمل جزء سیاست هاش نیست (آیندۀ اینترنت بلاشک مدیا هستش بلاشک) اما خوب شخصی می تونه مطلبه تکست متمم رو بخونه و برای دانلود قرار بدهد (البته نه همش رو)

    البته لزوماً این نیست که خود محمدرضا شعبانعلی باشه (چون جرات نداشتم توی روزنوشته های Shabanali بنویسم اینجا نوشتم 🙂

    تشکر مجدد

    1. سلام محمد حسن عزیز،
      ممنونم بابت معرفی سرنخ دکتر سرگلزایی، سعی میکنم چند red flag ی که دیدم رو نادیده بگیرم و ایشون رو بیشتر دنبال کنم. هر چند الان افراد مشابه با اولویت بالاتری در لیست دارم. اما به هرحال آدم جالبی به نظر میرسن. ممنونم
      در مورد پادکست: به هر دلیلی به نظر میرسه الان رابطه خیلی خوبی با پادکست داری. ممکنه برای بقیه اینطوری نباشه یا به هر دلیلی اولویت اول نباشه.
      بد نیست چند پادکسی که الان در ذهن دارم رو بگم
      من چند سال پادکست تیم فریس رو گوش میدادم (به میزبانی خودش). همچنین پادکستهایی که درک سیورز در اونها شرکت میکرد رو هم پیگیری میکردم. در سایت خودش اینهارو در قالب یه فایل zip یک و نیم گیگی برای دانلود گذاشته. همراه متنشون.
      این چند وقت اخیر سه پادکست مربوط به IFS رو هم دنبال میکردم.
      The One Inside
      (اون دو مورد دیگه رو الان سعی کردم به خاطر بیارم اما نشد)
      پادکستهای زیاد دیگه ای رو هم به شکل پراکنده گوش میدادم. الان کمتر. چون بیشتر از کتاب ها و سایتها استفاده می کنم
      در مورد محمدرضا و متمم هم این نکته رو بگم که ایشون وقتی کلمه پادکست رو ما در ادبیات روزمره (مثلا اینجا در یک کامنت) نداشتیم، پرمخاطب ترین پادکست رو با دانلود چند صد هزارتایی داشتن. در متمم هم فایلهای صوتی متعددی منتشر کردن. با این سابقه و با هوشمندی که از ایشون سراغ داریم و اشراف شون به موضوعاتی مانند استراتژی و محتوا و … به نظر من دارن تصمیم درستی میگیرن (هر تصمیمی که باشه). مخصوصا در مقایسه با کسانی که خارج از اون مجموعه هستن.

  2. فواد انصاری

    سلام رفیق. من شش ماهه که با دکتر هلاکویی آشنا شدم . و فایل های مدیریت استرس و ۵۰ باید و نباید زندگی زناشویی رو همراه با همسرم گوش دادیم و لذت بردیم. در حال حاضر مشغول گوش دادن به فایل تعلیم و تربیت کودکان تا سه سالگی هستیم. واقعا روانشناس با تجربه و کاربلد و آگاهی است

    1. سلام فواد، چه خوب. مجموعه پرورش، تعلیم و تربیت مخصوصاً مقدمه‌اش فوق العاده ست.
      در مورد رابطه من الان کتابهایی که بر اساس مدل IFS که در پست دیگری در موردش نوشتم رو ترجیح میدم. مثلا کتاب You are the one از ریچارد شوارتز
      هر چند صحبتهای هلاکویی هم که بر اساس دانش و تجربه شاید بی نظیرش هست، مکمل خوبیه برای هر منبع و کتابی.

        1. درسته آشنایی زیادی با فرهنگ ایرانی داره. به هر حال با حدود صد هزار ایرانی در این چند دهه به صورت فردی صحبت کرده.
          اما به طور کلی اون کتاب و مدلی که گفتم رو حداقل برای خودم مفیدتر میدونم.
          مکمل هم هستن.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *